Matthäus Passion

2018

Op 17 maart 2018 heeft het oratoriumkoor Heiloo een bijzondere uitvoering van de Matthäus Passion van Johann Sebastiaan Bach verzorgd. Een nieuwe opstelling passend bij de akoestiek van de Cultuurkoepel, een professioneel kinderkoor, en uiteraard solisten op niveau.

Barokorkest Cappella Maria Barbara verzorgde, grotendeels op authentieke instrumenten, de orkestrale ondersteuning. Een groep leerlingen van koorschool St. Bavo uit Haarlem vormde het zgn. ‘Ripienokoor’.

Vorige jaren

2017

Dit jaar is gekozen voor begeleiding op authentieke instrumenten door barokorkest Cappella Maria Barbara. Henk Zonneveld richtte dit orkest in het Bach herdenkingsjaar 2000 op, en het is vernoemd naar Bachs eerste vrouw, Maria Barbara. De musici spelen in barokstemming op oude instrumenten uit de 17e en 18e eeuw of kopieën daarvan.

 

2016:

Op vrijdag 11 en zaterdag 12 maart 2016 vonden de eerste 2 uitvoeringen van de Matthäus Passion in de Cultuurkoepel plaats. Twee bijzondere en uitverkochte avonden. Bekijk enkele reacties op Facebook.

 

2015:

Op 20 maart 2015 vond de uitvoering van de Matthäus Passion plaats, in de Ter Coulsterkerk te Heiloo. Hier treft u aan: een recensie, enkele opmerkingen van het publiek, 2 fotosessies en een impressie van een koorlid:

matthaus passion resensie

Recensie in het Noord-Hollands Dagblad op 21 maart 2015

 

Wat vond ons publiek van de Matthäus Passion 2015?

Paul Waerts

Paul Waerts

“Paul was zijn gewicht in goud Waerts”
Dhr. Schepers

Jutte Brandts Buys:”Ik ga aan Paul mailen dat mijn vader (= de componist Brandts Buys) bij het horen van deze uitvoering vanuit de hemel zeker bijzonder blij zou zijn geweest”.

koo

“Sind Blitze sind Donner was puntgaaf en strak geweldig gezongen!!!!!”

  • En verder:
    – De locatie: was prima, zeker qua geluid.
    – Orkest: mooie verhouding, bewondering voor de contrabas meneer, de hele avond staan met zo’n gigantisch instrument tegen je aan. Ook erg mooi geluid.
    – Koor: indrukwekkend qua grootte en zangkunsten, het kinderkoor was een mooie toevoeging.
    – Solisten: indruk dat de bas zich niet honderd procent goed voelde (ziek en toch zingen); alt met stip bovenaan.
    – Dirigent; super!!!
    – Het begin met “Kommt ihr Töchter, helft mir klagen” was ‘overdonderend’.

Foto’s van de uitvoering

Foto’s van de repetities van solisten met orkest

koor2

Matthäus Passion 20 maart 2015; een impressie

Altijd verheug ik me op een concert, ook nu weer, de “Matthäus” voor de 8ste maal.
Er vormt zich een gezonde spanning in mijn lijf, als de bewuste avond is aangebroken.
In de oefenruimte, waar we ons verzamelen, is het wat rommelig maar er heerst een fijn sfeertje. Af en toe dwarrelt er een kind van het Junioratorium tussen ons door en dat geeft iets ongedwongens.
Iedereen is mooi in stemmige zwarte kleding en de witte blouses van de kinderen hebben een fris contact met de overhemden van de bassen en tenoren.
De kerk is vol en ik weet dat mijn 5 fans verspreid tussen het publiek zitten.
Dan laat Paul het orkest de eerste zware tonen, als van kerkklokken inzetten. Ik laat me luisterend of zingend meeslepen door de muziek en waan me een paar uurtjes in een bos, waar hemelse klanken tussen de bomen zweven. Boosheid, donder en bliksem doen de bladeren trillen, maar dan klinkt er weer een prachtig koraal en keert de rust weer terug.
Alles was goed: het orkest, de solisten van het orkest, de zang-solisten, ons koor, de kinderen en onze dirigent Paul, die zichtbaar en merkbaar gegroeid is in het dirigeren van Bach’s meesterwerk.
Het applaus was als een warme douche, evenals de warme omhelzing van mijn vriendin Mariëtte Bossers, die zei: “Meid, het was fantastisch !”
Mijn Yoga-lerares Elly Albers, sprak over: Gouden Keeltjes…. En mijn wandelmaatje Bea Wetstein mailde de andere dag: Het was een prachtige uitvoering; we hebben genoten !
Sara van der Boon.