Dirigent, solisten en orkest Jahreszeiten

Voor dirigent Paul Waerts is het uitvoeren van een meesterwerk als Die Jahreszeiten een waar feest. Met een top-orkest, fantastische solisten en een koor dat onder zijn leiding heel hard heeft gewerkt om het verhaal van Die Jahreszeiten te vertolken zoals Haydn het bedoeld heeft. Waerts wil het publiek de muziek laten beleven: het hoopvolle uitkijken naar de lente, het vrome afsmeken van een goede oogst, de angstige momenten tijdens een zomerse storm, drinkgelag en vrolijkheid bij het oogstfeest en het bejubelen van Gods koninkrijk.

Lees meer over Paul Waerts.

 

Elise Keep (sopraan) voltooide haar studie piano en zang aan het conservatorium in Alkmaar.Zij studeerde piano bij Marianne Habets,Marjès Benoist,Hans Bruin en Harry Vooren en zang bij Jorine Samson en Sophia van Sante.Na haar conservatoriumopleiding vervolgde zij haar pianostudie bij Gerard Hengeveld en haar zangstudie bij Irene Maassen.Tijdens haar opleiding volgde zij masterclasses o.a. bij Bernard Demière (Zwitserland) voor piano en bij Bernard Kruizen zowel als zangsoliste en als piano/liedbegeleider.

Zij is een allround musicus die zich toelegt op een breed terrein van klassieke muziek –van renaissance tot hedendaagse muziek-,lichte muziek en musical.Als sopraan had zij een zang- en dansrol in de musical Miss Saigon en was swing in de musical Nine.
Later legde zij zich toe op oratorium en opera en vertolkte o.a. de Königin der Nacht.
Zij gaf zowel als zangeres en als pianiste concerten in binnen- en buitenland,vaak in samenwerking met koren die optraden op bijzondere locaties zoals o.a. Bath,Oxford,Darmstadt,Montserrat en Praag.Jaarlijks geeft zij concerten in Lermoos in Oostenrijk samen met haar echtgenoot dirigent/organist Paul Waerts.

Als zangcoach ondersteunt zij vele solisten,gemengde koren en barbershopkoren bij concerten en hun CD opnames. Zij heeft haar eigen lespraktijk en laat haar piano en zangleerlingen regelmatig optreden tijdens (leerlingen)concerten. Afgelopen vijf jaren werd zij gecoacht in het opera repertoire door James McCray en Prizrenka Petkovic-McCray.

 

De tenor Robbert Overpelt begon zijn muzikale ontwikkeling als koorknaap in het Noord-Hollands Jongenskoor, waardoor hij op jonge leeftijd al bekend raakte met klassiek muziek.

In 1986 zong Robbert Overpelt voor het eerst de Evangelistenpartij in een serie uitvoeringen van de MatthäusPassion. Naast zijn studie bedrijfseconomie studeerde hij acht jaar intensief solozang bij Max van Egmond. Na deze studieperiode volgde hij lessen bij Kurt Equiluz in Wenen, bij Peter Kooy in Duitsland en momenteel wordt hij gecoacht door Margreet Honig in Amsterdam.

Robbert Overpelt ontwikkelde zich in zeer snel tempo tot één van de meest gevraagde oratoriumzangers in Nederland, maar treedt ook internationaal veelvuldig op, met name in Duitsland. Hoewel zijn repertoire vele stijlperioden omvat, geniet hij de meeste bekendheid als vertolker van barokmuziek.

Zo werkte hij met dirigenten als Ton Koopman, Gustav Leonhardt, Hermann Max, Charles de Wolff, Matthias Janz en vele anderen. Ook trad hij op in de VARA Matinee onder leiding van Edo de Waart.

 

Matthijs Mesdag is een veelzijdige zanger met een oratorium- en opera carrière die hem bracht naar Duitsland, België, Frankrijk, Finland, Engeland en Japan.

Na te zijn afgestudeerd aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Margreet Honig, vervolgde Matthijs Mesdag zijn opleiding aan de ‘Britten Pears School for advanced musical studies’ in Aldeburgh, GB, bij Diane Forlano, Sarah Walker en Anthony Rolfe Johnson. Daarna werd hij gecoacht door  David Pittman Jennings te Parijs.

In het oratoriumvak heeft hij inmiddels ruimschoots zijn sporen verdiend. Hij zong reeds alle grote Bach-werken en vele Cantates, maar ook werken als de “Elias“ en Paulus” van Mendelssohn, “A child of our time” van Tippet of de “Polni Mse” van Martinu.

Met het ensemble ‘Music for a while’ in Engeland o.l.v. Margaret Faultless, vertolkte hij in Wiltshire (GB) de rol van Aeneas in DIDO AND AENEAS van Purcell. Ook trad hij op met ‘Il teatro musicale Amsterdam’ o.l.v. Frédérique Chauvet en ‘Ensemble 88’ o.l.v. René Gullikers.

Sinds de oprichting in 1992 maakt hij als ensemblezanger en solist deel uit van het ‘Amsterdam Baroque choir’ o.l.v. Ton Koopman. Met dit ensemble is hij op CD te beluisteren als bassolist in Mozart’s ‘Krönungsmesse’ en  ‘Vesperae Solennes de Confessore’.

Sinds 1994 verzorgt hij liederenrecitals voor de vereniging ‘Vrienden van het Lied’ in samenwerking met de pianist Vaughan Schlepp.

Het Promenade Orkest (HPO) is in 2004 opgericht door een aantal musici van het opgeheven Nederlands Promenade Orkest. Het HPO heeft als belangrijkste werkgebied de professionele begeleiding van amateurkoren. Tussen 2004 en en nu heeft het orkest een schat aan koormuziek begeleid, met hoogtepunten als The Sea Symfony (Vaughan Williams), The Dream of Gerontius (Elgar) en het War Requiem (Britten).

Concertmeester is violiste Manon Meijs. Henk van Zonneveld, artistiek leider van Cappella Maria Barbara, bespeelt het klavecimbel.
Het Promenade Orkest is een goede bekende van Oratoriumkoor Heiloo en hun publiek. Het voerde meerdere malen de  Matthäus Passion uit, Mozarts Requiem in 2013, Weihnachts Oratorium van Bach in 2014, en Händels Messiah in 2015. In 2016 voerde de slagwerksectie van Het Promenade Orkest samen met Oratoriumkoor Heiloo ‘Carmina Burana’ van Carl Orff uit.